Istoria dansului cha cha

Se pare ca numele de Cha-Cha a aparut pentru prima data in Indiile de Vest; acolo exista o planta ale carei pastai contin niste seminte care atunci cand sunt scuturate in interiorul unui recipient scot un sunet a carui transcriere fonetica este "cha". Datorita acestui fapt, au fost folosite de catre orchestrele cubaneze ca instrument de percutie pentru stabilirea ritmului melodiei sau al dansului. Cel mai probabil insa, provenienta numelui vine din cel al dansul energic cubanez: Guaracha. De asemenea s-a sugerat ca numele de cha-cha este un derivat al sunetului pe care il produc picioarele in chasse-ul care este inclus in majoritatea figurilor de dans.

In 1954, acest dans a fost descris ca un "Mambo cu ritm de guiro". Printre numeroasele figure de Mambo, exista una numita "chatch" care implica trei schimbari rapide de greutate, urmate de doi pasi realizati lent. La inceputul anilor `50, aceasta figura s-a dezvoltat intr-un nou dans, format din simple variatii ale pasului de baza. Acest dans a primit numele de Cha-ha-cha; cei trei pasi cu schimbare de greutate caracteristici au adus la denumirea verbala de "cha-cha-cha". Controversele merg mai departe cu originea acestui dans, existand numeroase puncte de vedere privind momentul si locul aparitiei Cha-cha-ului, dar si privind formarea sa.

Un lucru este insa sigur: evolutia Cha-cha-cha-ului este din Mambo! Pe masura ce muzica si dansul Mambo se dezvolta, muzicienii experimentau noi ritmuri si tempo-uri. Astfel, Mambo-ul a suferit modificari subtile in timp. In 1953, orchestra cubaneza America a inceput sa cante Mambo cu ritm mai lent, permitand dansatorilor sa foloseasca o tripla pendulare a bazinului pe numaratoare lenta. A fost creat triplu Mambo! Acest dans folosea pasi laterali cubanezi. Lovirea podelei cu picioarele in timpul acestor pasi produce un sunet ce seamana cu Cha-cha-cha. Arthur Murray a standardizat dansul (pentru a-l face mai accesibil), scotand un cha din ritm si inventand numerotarea 1,2,3 cha-cha.

Cha-cha-ul a mostenit multe din elementele sale de stil de la "parintii" lui Rumba si Mambo. Ca majoritatea dansurilor de latino, si acesta se realizeaza cu o miscare a picioarelor aproape de podea. Muschii dansatorilor sunt relaxati pentru a permite o miscare libera a soldurilor. Pe masura ce se fac pasii, partea superioara a corpului se asaza cu determinare pe piciorul de sprijin.

Istoria Cha-cha-ului, Mambo-ului si a Salsei a fost influentata decisiv de migratia portoricanilor in New York, in timpul secolului al XX-lea, si cubaneziilor si de contopirea muzicii lor, care a contribuit semnificativ la dezvoltarea mizicii latino si la raspandirea ei in toata lumea.

Masura muzicala este de 4/4, tempoul fiind de 30 masuri pe minut.

Cha-Cha-ul este unul dintre cele mai indragite dansuri latino-americane, intocmai pentru este un dans ce pare mult mai accesibil decat tango-ul, mai putin pretentios si elegant, un dans mai usor de abordat. Specificul latino este usor de observat inca de la primele miscari pe care partenerii le fac pe ringul de dans si de aceea multe cupluri care isi doresc un dans mai putin monoton decat valsul, dar si mai putin elegant si solicitant decat tango-ul, aleg cha-cha-ul pentru evenimente precum primul dans al mirilor.

Cha-cha-ul este un dans extrem de simplu de recunoscut, atat ca miscare cat si ca muzica, acesta fiind popularizat cu succes de numerosi artisti de renume precum Santana, Ricky Martin sau chiar Jenifer Lopez. Faptul ca cha-cha-ul se poate dansa pe astfel de ritmuri moderne si atat de indragite este din start un avantaj in plus, care atrage in mod special cuplurile mai tinere si mai pline de energie. Ritmul cha-cha ramane alert, specific latino, pasii sunt mici si imprima miscari ale soldurilor tipice, insa cha-cha-ul este un dans plin de energie si pofta de viata ce impleteste bucuria dansului cu simplitatea unor miscari ce pot fi invatate usor, chiar si de catre incepatorii indeajuns de dedicati.

Acest stil de dans este vesel si alert, fara a pierde din senzualitatea specifica dansurilor latine, acele miscari sacadate, unduirea soldurilor, pozele romantice intre parteneri si de aceea, privit din afara, duce cu gandul la tineri indragostiti plini de viata, de umor, de o energie debordanta, dar si indeajuns de apropiati incat sa transforme aceasta explozie de ritm si miscare intr-un moment intim, personal.

Din cauza ritmului rapid, cha-cha-ul cerea pasi foarte mici. Se dansa pe o masura de 4/4 si numaratoarea era 1,2,3,4, iar dansatorii faceau intoarceri in executia pasilor. Se puteau adauga pivotari si multe alte miscari noi fanteziste. Pasii incrucisati, rotatiile si miscarile laterale erau, de asemenea, incluse, cu franari sau locuri unde miscarea se oprea pentru un moment. Cha-cha-ul cere multe miscari de solduri, ceea ce face dansatorii foarte expresivi.

Cha-cha-ul este popular si astazi, ritmul lui putand fi auzit in muzica lui Julio Iglesias, Gloria Estefan, Ricky Martin, Enrique Iglesias, Jennifer Lopez, Chayanne si multi altii.

Discutie: