Istoria dansului paso doble

Paso Doble este cel mai misterios dintre toate dansurile sportive. Nu exista foarte multe informatii legate de istoria acestui dans, iar despre originea lui se pot face doar supozitii. Un lucru este insa cert: contine pasi simpli, de mars. Una din presupusele origini ale acestui dans ar putea fi marsul francez denumit "Pas redouble". Acest mars era scris in masura de 2/4 si avea un ritm de circa 130 batai pe minut. Probabil ca numele de "Paso Doble" are ca origine ritmul binar al muzicii si faptul ca fiecarei batai muzicale ii este alocat un pas. Cu toate acestea mai este cunoscut si sub numele de "Spanish One Step" din cauza acelui unic pas care se face pe fiecare bataie a muzicii. In Spania acest gen de muzica mai este cunoscut si sub numele de "El Soleo" si este interpretat in timpul coridelor.

In 1910, la granita cu Spania, in sudul Frantei, profesorii de dans francezi au avut ideea de a aduce atmosfera coridei in saloanele de dans si astfel au inceput sa inventeze figuri de dans care imitau (bineinteles intr-o maniera stilizata) actiunea din arenele iberice. Aceste influente franceze se datoreaza si unor figuri de dans deja consacrate, cum ar fi Sur Place, Appel, Huit si La Passe. Tot profesorilor de dans francezi trebuie sa li se acorde creditul de a fi introdus in coregrafiile de Paso Doble si elemente din alte dansuri spaniole, cum ar fi Fandango si Rumba, dar mai ales Flamenco.

Paso doble este unul din multele dansuri spaniole traditionale care sunt asociate cu diferite aspecte ale vietii spaniole, dezvoltandu-se pe baza miscarilor matadorului in timpul coridelor. In acest dans, partenerul este mult mai mult in centrul atentiei, partenerei revenindu-i rolul capei. Elementul de legatura intre corida si muzica acestui dans este dat mai ales de caracteristica muzicii de mars folosita la inceputul coridei (acestea dateaza inca din vechea Creta si doar in anii 1700 a fost adoptata si de spanioli).

Actualmente, Paso Doble reprezinta dramatizarea prin dans a coridei spaniole, ceea ce da caracterul spectaculos al dansului. Barbatul il imita pe toreador care, cu atitudinea sa aroganta si indrazneata, isi afirma superioritatea in fata bestiei. Astfel, dansatorii evolueaza impreuna sub amenintarea unui taur imaginar. In Paso Doble, barbatul este in lumina reflectoarelor mai mult decat in alte dansuri, din acest motiv fiind caracterizat si ca "dans al barbatului".

In momentul in care incepe muzica de Paso Doble, instantaneu se creaza o atmosfera specific spaniola. Modul de prezentare a acestui dans este cu pieptul larg, umeri desfacuti indreptati in jos, cu gatul tras pe spate, iar capul inclinat usor in fata, spre in jos. Aceasta este pozitia toreadorului care trebuie sa aiba contact visual permanent cu taurul. Greutatea corpului este spre in fata, dar majoritatea pasilor care merg spre in spate au conducere cu calcaiul. De obicei, coregrafia este legata de structura melodica a dansului "Espagna Cani", care este dansul tiganesc spaniol (acest dans are trei bucati crescendo in muzica; momentele sunt usor de remarcat, datorita pozelor spectaculoase realizate de catre dansatori, ceea ce adauga grandoare dansului).

Femeia intruchipeaza "muleta" (pelerina rosie cu care toreadorul tine sub control taurul) si trebuie sa fie, ca si aceasta, supla, flexibila, eleganta si pasiva. Cu toate acestea, partenera nu are un rol de figuratie, frumusetea si viteza miscarilor ei trebuie sa ilustreze iscusinta si eleganta "pase-urilor" toreadorului. Mai mult decat atat, ea trebuie sa devina foarte activa atunci cand interpreteaza partiturile de Flamenco din coregrafie. Contrar altor dansuri latino, in pasii spre fata tehnica labei piciorului este identica cu cea a mersului obisnuit (se ruleaza talpa dinspre calcai spre varf), tinand cont ca, in general, fiecarei batai muzicale ii este alocat un transfer de greutate, cat si de faptul ca partenerii au, in general, cel putin doua puncte de contact.

Nu trebuie insa subestimata tehnicalitatea si dificultatea acestui dans prin comparatie cu alte stiluri de dans latino americane, paso doble fiind recomandat doar dansatorilor ce au deja experienta in alte stiluri, datorita dificultatii. Coregrafia precis aranjata pe muzica, rolurile clare ale partenerilor, diferite fata de ceea ce privitorul se asteapta sa vada in mod obisnuit de la un dans latino-american sunt caracteristici ce sporesc atat dificultatea cat si spectaculozitatea momentelor de paso doble indiferent unde s-ar dansa acestea, in competitii, la evenimente, la petreceri sau in salile de curs.

Povestea din spatele acestui stil de dans il transforma intr-o alegere extravaganta, neobisnuita, dar fascinata si mereu aclamata la orice tip de eveniment. Dansul spune, ca si alte dansuri latino-americane, o poveste plina de pasiune, de energie si intensitate ce creaza o tensiune aproape tangibila in jurul dansatorilor. Privitorii aproape ca isi pot imagina atmosfera de corida, inspirati de muzica specifica si de modul in care dansatorii isi joaca rolurile atat de clar definite.

Paso Doble nu este o poveste de dragoste ce un dans ce celebreaza forta, masculinitatea si triumful, iar rolul partenerei este acela de sprijin, de punere in evidenta a tuturor acestor calitati si de elevare la un alt nivel. Este un dans in care ambii parteneri trebuie sa fie dispusi sa se dedice cu toata pasiunea si priceperea pentru a crea aceea tensiune specifica dansurilor latino-americane in jurul unei coregrafii precise ce spune o poveste aparte, o poveste ce starneste un set complet diferit de emotii fata de dansurile obisnuite din aceasta categorie.

Masura muzicala este de 2/4, tempoul fiind de 60-62 masuri pe minut.

Discutie: